Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014

Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα: κριτική & κυβερνητικοί ισχυρισμοί

Κριτική για ελλείψεις και παραλείψεις στο προς διαβούλευση κυβερνητικό Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, άσκησε η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, ισχυριζόμενη ότι ούτε «εθνικό» είναι, καθώς συντάχθηκε μέσα από απόλυτη μονομέρεια, ούτε τα δικαιώματα έρχεται να υπηρετήσει, αποτελώντας μόνο έναν επιδερμικό απολογισμό δράσεων. Το  Εθνικό Σχέδιο  Δράσης για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα, παρουσίασε στις 10/12/13 Παγκόσμια Ημέρα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων η ηγεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων. Η εκπόνηση του Σχεδίου πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Γενικού Γραμματέα Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Γιώργο Σούρλα και τη συνδρομή των συναρμοδίων Υπουργείων και φορέων. Στις παρατηρήσεις της για το σχέδιο αυτό η οργάνωση επεσήμανε ότι οι συνθήκες κράτησης, όχι μόνο στα αστυνομικά κρατητήρια αλλά και εντός των σωφρονιστικών καταστημάτων υπάγονται στο πεδίο εφαρμογής της απαγόρευσης των βασανιστηρίων και της απαγόρευσης της απάνθρωπης ή εξευτελιστικής μεταχείρισης.  Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι ότι δεν γίνεται διάκριση μεταξύ Κέντρων Ταυτοποίησης Υπηκοότητας και  Κέντρων Πρώτης Υποδοχής. Ο Γενικός Κανονισμός Λειτουργίας Περιφερειακών Υπηρεσιών Πρώτης Υποδοχής αφορά μόνο την Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής και δεν καλύπτει τους λοιπούς προαναφερόμενους χώρους κράτησης. Σημειώνεται δε ότι δεδομένης της έλλειψης προσωπικού στην Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής, οι ανάγκες λειτουργίας των Κέντρων Πρώτης Υποδοχής και των κινητών της μονάδων καλύπτονται κυρίως από ΜΚΟ και αστυνομικό προσωπικό. Δεν αναφέρεται επίσης πως θα διασφαλιστεί η λειτουργία του Συνηγόρου του Πολίτη ως εθνικού μηχανισμού πρόληψης, ενώ αναφορικά με το Γραφείο Αντιμετώπισης Περιστατικών Αυθαιρεσίας, αυτό δεν έχει λειτουργήσει ακόμα, ενώ και το ίδιο το νομοθετικό του πλαίσιο δεν ακολουθεί τις διεθνείς προδιαγραφές που πλέον ισχύουν σε όλα τα ευρωπαϊκά κράτη ως προς την ανεξαρτησία και αμεροληψία τέτοιου ελεγκτικού μηχανισμού. Αναφορικά με το σωφρονιστικό σύστημα δεν γίνεται καμία αναφορά στο τι βελτιώσεις αναμένεται να επιφέρει ο νέος Σωφρονιστικός Κώδικας. Επιπλέον, δεν γίνεται αναφορά στο ζήτημα των υποδίκων που συμβάλλει στον υπερπληθυσμό και στις κακές συνθήκες κράτησης. Η ανέγερση νέων καταστημάτων κράτησης από μόνη της δεν αρκεί για την επίλυση των προβλημάτων. Δεν υπάρχει καμία αναφορά στο ζήτημα της επανένταξης των αποφυλακισθέντων, σημειώνει χαρακτηριστικά η οργάνωση. Εις ότι αφορά το άσυλο και τους Άσυλο-πρόσφυγες, όπως ισχυρίζεται η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, δεν είναι ξεκάθαρη η αναφορά στο μεταβατικό στάδιο της διαδικασίας ασύλου. Δεν υπάρχει επίσης αναφορά στην Υπουργική Απόφαση «Πρόγραμμα ιατρικού ελέγχου, ψυχοκοινωνικής διάγνωσης και υποστήριξης και παραπομπής των εισερχομένων χωρίς νομιμοποιητικά έγγραφα υπηκόων τρίτων χωρών σε δομές πρώτης υποδοχής» που ενώ θέτει κάποιες σωστές βάσεις σε αυτά τα ζητήματα, το πεδίο εφαρμογής της περιορίζεται στις δομές της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής. Οι αναφορές στα σχετικά με την Yπηρεσία Ασύλου χρειάζονται επικαιροποίηση. Υπάρχει σύγχυση ως προς τα ζητήματα Πρώτης Υποδοχής, Ασύλου (παλαιά και νέα διαδικασία) και υποδοχή αιτούντων ως προς το τι έχει επιτευχθεί, στα προβλήματα και τις λύσεις. Γενικότερα χαρακτηρίζεται ως ανεπαρκής η αναφορά στο νομοθετικό πλαίσιο για τα ζητήματα του ασύλου, ενώ για την Σύμβαση των Δικαιωμάτων Ατόμων με Αναπηρία δεν υπάρχει καμία δέσμευση ως προς τη λειτουργία εθνικού οργάνου ελέγχου,  όπως αυτή επιτάσσει. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, πάντως, Χαράλαμπος  Αθανασίου χαρακτήρισε από την πλευρά του το Εθνικό Σχέδιο Δράσης ως έναν «οδικό χάρτη», με τον οποίο δίνεται έμφαση στην προστασία των ανθρωπίνων δικαιωμάτων στην Ελλάδα και παρέχεται ένα σαφές, συνεκτικό και συστηματικό πλαίσιο δράσης για την βελτίωσή της υφιστάμενης κατάστασης στη χώρα μας. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στην εφαρμογή του δικαιώματος της δικαστικής προστασίας και της «δίκαιης δίκης», και ότι γίνεται προσπάθεια για την διευκόλυνση και την ταχεία απονομή της δικαιοσύνης. Προς το σκοπό αυτό, σύμφωνα με τον υπουργό, τέθηκαν πρόσφατα σε ισχύ:
-Ο νόμος 4055/2012 για τη δίκαιη δίκη και εύλογη διάρκεια αυτής, λαμβάνοντας ρητά υπόψη την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου (ΕΣΔΑ).
-Ο νόμος 3994/2011 «Εξορθολογισμός και βελτίωση στην απονομή της πολιτικής δικαιοσύνης».
-Αξιοποιούνται εναλλακτικές μέθοδοι επίλυσης διαφορών, όπως η διαμεσολάβηση και η δικαστική μεσολάβηση, οι οποίες αναμένεται να οδηγήσουν στη σταδιακή αποσυμφόρηση των Δικαστηρίων.
-Παράλληλα, με το Σχέδιο Δράσης για την Ηλεκτρονική Δικαιοσύνη και τη Διοικητική Αναβάθμιση σχεδιάσθηκαν και ήδη υλοποιούνται συγκεκριμένες δράσεις, οι οποίες στην πλήρη ανάπτυξή τους αναμένεται να συμβάλουν στη σύντμηση του χρόνου απονομής δικαιοσύνης και των τριών δικαιοδοσιών (πολιτική, ποινική, διοικητική και της ενώπιον του Ελεγκτικού Συνεδρίου δικαστικής διαδικασίας).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου